58 entry daha
  • kuran ayetleri arasında en çok tartışılanlardan birisi. gerçekten yüzeysel düşündüğünüzde birçok soruyu beraberinde getiriyor. birincisi, bu ayetin varlığı kuran'ın -haşa- peygamber efendimiz tarafınan yazıldığına delil olamaz mı? ikincisi, zaman ve mekan ötesi olduğunu bildiren kuran'da bu ayetin işi ne? biz bugün peygamberin evine gidemiyoruz, bu ayetin burada ne işi var? (haşa)

    önce birinci sorudan başlayalım. bu ayet kuran'ın hazreti muhammed sallallahu aleyhi vesellem tarafından yazığını göstermez mi?

    öncelikle ayetin inmesinin sebepleri var. bu başlıkta da kardeşler tarafından açıklanmış. ben bu sebepleri bilmiyorum. çoğunu üstünkörü okudum. fakat sağlam bir mantık kullanabilirim.

    şimdi eleştirel düşünceyi devreye sokalım. eleştirel düşünme diyince muhalefet etmek geliyor akıllara ama değil. critical thinking dediği şey gavurun. ana karnında gelmez ama öğrenmek, pekiştirmek zor iştir. bunu bana bahşeden rabbime sonsuz şükürler olsun.

    öyleyse başlayalım. bu ayetin inmesi zaruri miydi? yani inemez miydi? inmese ne olurdu? bu ayet inmeden de peygamber efendimiz, insanların inanılmaz geç saatlere kadar evinde oturmasından rahatsız olduğunu söyleyemez miydi?

    medine'de artık otoritesi sarsılmaz olan, bir şehri ya da bir şehir devletini yöneten, her buyruğu emir telakki edilen bir şahıstan bahsediyoruz. pek tabii evinize gidin diyebilir ve böylece konu kapanabilirdi. dolayısıyla evinde insanların gereksiz derecede uzun oturmasından rahatsız olan fakat bunu söyleyemeyen birinden bahsediyoruz. ve medine'deki en güçlü insan bu. elhamdülillah. bu dinin peygamberi böyle haya sahibiyi işte. bu din tevazu dinidir.

    dolayısıyla peygamberimiz istese, -tövbe haşa- kuran'ı kendi yazdığını varsayarsak böyle bir ayete başvurmadan zaten işini hallederdi.

    ayrıca;

    yine kuran'ı kendisinin yazdığı varsayılırsa -tövbe haşa- bu kadar inanılmaz bilginin, öngörünün, tutarlı anlatımın sahibi insan yine ileride böyle bir ayetin, kendi iddiasıyla çelişeceğini de düşünebilirdi. hiç kıvırma. bugün burada bu entriyi okuyor olman, bunu kendisinin de düşünebileceğini ispatlıyor. sen bile düşünmüşsün.

    e bu kadar iyi, tutarlı ve kurgusu ince kitap yazabilen bir şahıs bunu da düşünür ve bu ayeti kuran'a eklemez, işini yine ayetsiz hallederdi.

    dolayısıyla eleştirel düşünce bize gösteriyor ki, bu ayetin peygamber efendimiz tarafından eklenmiş olması tamamen mantığa aykırı. eleştirinin temel savlarıyla çelişiyor ve eleştiriyi mantıksız hale getiriyor.

    ayrıca, peygamber efendimiz sallallahu aleyhi vesellem dışında bir varlığın, onun iradesi dışında birinin bu ayeti yazdığını/gönderdiğini söylüyor. yani bu ayet bile başlı başına kuran'ın peygamber efendimiz tarafından yazılmadığının, allah'ın kelamı olduğunun ispatıdır.

    e tabi ekşi'de liseli veya akli melekeleri lise seviyesinde kalmış arkadaş çok. hemen itiraz edeceklerdir. basit bir yazar olan -tövbe haşa- peygamberiniz bunu tahmin edebiliyor da, her şeye kadir allah mı bunu akıl edemiyor? tövbe haşa.

    bunun cevabı da basit. kuran peygamber efendimiz tarafından yazılmış olsaydı iddiası ve amacı farklı olurdu. insanları dine ikna etmek, mümkün olduğunca az açık vermek, nihayetinde çıkar sağlamak olurdu mesela. bu da bizi yine bu ayetin varlığının, ateistlerin/inanmayanların iddiasıyla çelişir olduğuna getiriyor. madem kitabı kendi yazdı, neden bile bile hata yapsın?

    ancak bu kitap allah tarafından farklı amaçlarla gönderildi. en başında bir mucize, sonra zamanları ve mekanları aşacak bir rehber ve tabii ki bir sınav olarak, bir kutsal mesaj olarak gönderildi. yani allah bu ayetleri, bu kitabı sadece ikna etmek için değil, bir mucize gösterip sınamak için gönderdi. çünkü aksi mantıkla da sonsuz gücü olduğunu varsaydığımız yaratıcı, pekala bunu ayetsiz/kitapsız yapabilirdi. böyle yapmasının bir sebebi olmalı değil mi? bu amaç çerçevesinen bakıldığında, allah'ın böyle bir "müdahalede" bulunması, bırakın çelişmeyi tüm bu amaçlarla örtüşür ve yine ayetin/kuran'ın allah'tan geldiğinin ispatı olur. bu ayet bir mucizedir, çetin bir sınavdır, zamanları ve mekanları aşan bir rehberdir ve bir rahmettir. elhamdülillah. bu kısma ikinci soruda daha temelden değineceğim ve bu kısım daha iyi anlaşılacak.

    şimdi gelelim ikinci soruya. denmiş ki ben 2021 yılında yaşayan biriyim. peygamber'in evine gitme imkanım zaten yok. bu ayet neden bana hitap etme iddiası taşıyan bir kitapta bulunuyor?

    yine birinci sorunun ikinci kısmına, o kısma gelen muhtemel eleştiriye geliyoruz. esasında bu çok önemli bir nokta. bugün bir sürü insan kuran'ı bu gözle ele alıyor. yanılıyorlar.

    kuran bir "iyilikler kitabı" değil. buradan çok eleştiri geliyor. hatta şöyle bağlayalım: bugün çoğu insan ahlaki pencereden bakıp islamiyet'i ve müslümanları eleştiriyor. onlar için din, esasında bir iyi olma meselesidir. bunun dışındaki her şey, dinin de dışındadır.

    hayır. alakası yok. birincisi iyi ve kötü rölatif şeyler. zamana ve mekana göre değişir. hangi iyiyi ele alacağız. veya insandan insana değişir. bir yere çıpa atmalısınız ki iyi nedir kötü nedir tanımlayabilesiniz. çıpasız iyi çıpasız kötü olamaz ahlak açısından. bu bir.

    ikincisi allah iyiliği emreder kötülüğü yasaklar. ama burada çıpa allah'ın ölçütleridir. sizin iyi kötü ölçütleriniz değil. sizin ahlakınızın bir üstünlüğü yok.

    üçüncüsü, kuran'ın ve islamiyet'in olayı iman. iman etmek. iyi olmak değil. iman etmek. allah'a kulluk etmek. onun kulu olduğunu kabul etmek. hiçbir yerde ben iyi insanım referansı göremezsiniz. ne kelime-i şahadette, ne de cennet vaatlerinde. cennet iyiler için değil müminler içindir. müminlerin iyileri, daha iyi yerlere gider sadece. kötülük yapan da cezasını çeker. ama mümin olmayan biri için iyiliğinin kötülüğünün bir anlamı yoktur. çünkü sınav, iyi bir insan olma sınavı değil mümin olma sınavıdır.

    dolayısıyla, bu ayet güzel kardeşim, bu yüzden kuran'da. sen 2021 yılında sınav ol diye. bu kuran sana "tüm bilgiler kitabı" olmayı vadetmedi. bu neden kuran'da var, bu neden kuran'da yok diyemezsin. dersin de olay bu değil. yanlış soruyu sormuş olursun. yaratıcı tarafından gönderilme iddiası olan kitaba bu soru sorulmaz, yaratıcı tarafından gönderildiğinin sağlamasını yapmak için. az mantık. biraz yeter. yani bu sana dünyadaki tüm bilgileri veya kritik şeyleri verecek bir hap-kitap değil. bu kitabın olayı sana mucize gösterip seni sınava tabi tutmak. bu yüzden bu ayet bu kitapta.

    yazı uzadıkça üslubum bozuluyor farkındayım çünkü hakikaten mantıksız eleştirilere laf anlatmaka zorlanıyorum. neyse.

    velhasıl, ikinci soru/eleştiri açısından da bu ayetin varlığı sorunlu değildir aksine kuran'ın amacıyla/kapsamıyla örtüşür.

    elhamdülillahirabbilalemin. vesselatu vesselamu ala seyidina muhammedin ve ala alihi ve sahbihi ecmain.

    ve ma tevfiki illa billah.
16 entry daha
hesabın var mı? giriş yap